Princípy Montessori vzdelávania
"Úlohou dieťaťa je vytvoriť dospelého človeka."
Obdobie do 5 rokov dieťaťa je najdôležitejšie obdobie vo vývoji človeka, pretože, ako hovorila zakladateľka Montessori pedagogiky Mária Montessori, práve od kvality detstva záleží dospelosť človeka.
Pri koncipovaní cieľov a poslania výchovy a vzdelávania v našom detskom centre vychádzame z jej Pedocentrického systému, ktorý sa odvíja od potreby dieťaťa. Táto metéda ma empirický základ - pozorovanie dieťaťa.
M.Montessori na základe svojich pozorovaní pomenovala niektoré činitele, ktoré sú dôležité pri formovaní dieťaťa:
Senzitívne obdobia - dieťa je v týchto obdobiach najlepšie naladené k ziskaniu určitých schopností. Tieto vývojové fázy trvajú len určitú dobu.
Polarita pozornosti - dieťa sa maximálne sústredí na určitú činnosť. Keď je takto zaujaté, nemá sa vyrušovať a má mu byť poskytnutý dostatok času, aby prácu dokončilo.
Pripravené prostredie - pre dieťa je prostredie vytvorené tak, aby ho motivovalo a lákalo k učeniu. Toto prostredie je maximálne prispôsobené jeho potrebám. V triede je špecifický didaktický Montessori materiál, ktorý odpovedá jednotlivým fázam dieťaťa a vzdelaný pedagóg, ktorý dokáže dieťaťu pomôcku názorne a zábavne prezentovať.
Slobodná práca detí - je základnou činnosťou detí. Vedie k úspechu, sebazdokonaľovaniu a tiež sebauvedomeniu a dôstojnosti. Voľná práca však neznamená, že dieťa strieda činnosti bez ukončenia alebo nerobí nič. Niektorú činnosť si zvoliť musí. Učiteľ činnosť detí koordinuje a využíva svoju pedagogickú schopnosť, aby i bez príkazov pomohol nájsť dieťaťu činnosť, ktorá ho zaujme.
Pravidlá - deti si sami s pomocou učiteľa vytvárajú pravidlá, toré budu dodržiavať. Pravidlá v Montessori zariadení sú jasné a jednoduché a dieťa zbytočne neobmedzujú, ale naopak, prispievajú k poznávaniu prirodzených zákonitostí vo svete. Dieťa má slobodu do tej miery, do akej je schopné prevziať zodpovednosť za to, čo robí. S väčšou ochotou dieťaťa prevziať zodpovednosť za dodržiavanie pravidiel, rastie aj jeho sloboda. Deti si porovnávajú prácu so vzorom, učia sa sebakontrole a hľadajú možnosti opravy svojich chýb - chyba je kamarát :)
Montessori pedagogika existuje viac ako sto rokov. Jej systém je dokonale premyslený. Napriek tomu sa vyvíja aj naďalej, aby dokázala naplňovať potreby súčasných detí a ponúkala poznatky, ktoré prináša moderná doba. Mnohé princípy sú dané samotnou pedagogikou, ďalšie princípy prináša do pedagogiky osobnosť každého učiteľa.